سایت روستای غیاثکلا

سایت روستای غیاثکلا

پایگاه اینترنتی روستای غیاثکلا دابو از توابع آمل - مازندران
سایت روستای غیاثکلا

سایت روستای غیاثکلا

پایگاه اینترنتی روستای غیاثکلا دابو از توابع آمل - مازندران

یادداشتی از سر دلواپسی

پیش از من و تو بسیار بودند و نقش بستند// دیوار زندگی را زین  گونه یادگاران

این نغمه‌ی محبت  بعد از من و تو ماند // تا در زمانه باقی است آواز باد و باران   

(شفیعی کدکنی)

ما میانسالان 50 سال به بالای غیاثکلا کودکی‌ها ، عشق‌های نوجوانی و جوانی ، خاطرات شیرین گذشته و ریشه خودمان را در روستایی گم کرده‌ایم که اکنون دیگر هیچ کجایش مثل آنچه که بود نیست .

ما شاید به همراه آن درخت بزرگ و قطور واقع در بی‌نمدرو و خانه‌های بزرگی که بر اساس همدلی و مهربانی آحاد یک خانواده‌ی بزرگ بنا شده بود  و در زبان محلی به آن " گته‌خنه " می‌گفتند ، همان خانه‌های بی در و دروازه‌ی محصور شده با درختان و باغات و پرچین که راه عبورشان یک عدد  " لوش " ناقابل بود و بس ، و نیز آب بندان‌های متعدد داخل و کنارمحل مملو و پوشیده از درختان وحشی جنگلی و علفها و نی‌ها و جر و جورهای گیاهی و رودخانه‌ها و نهرهای پر آب با آبدنگهایش و همچنین کلیاها برای آیگیری و پخت نیشکر و بسیار موارد جذاب و دلربای دیگرش ، که الان به قصه‌ها و خاطرات پدران غیاثکلا پیوسته است ، در درون خودی غریب از خود ، پوسیده و ویران شده‌ایم . وحیف و صد حیف که اینک هیچ کجای این روستا و حتی خود ما ، مثل دیروزش نیست . ولی مطمئن و امیدوار باشیم که :

روزگار ار آب جویی را به جویی باز برد

هم بجوی خویش باز آرد ز گشت روزگار

آری به حکم این دگرگشت روزگار ، خوشبختانه فرزندان همان پدران غیاثکلایی که آبادانی و حیات روستا از صدقه‌سر خون‌ دل خوردنهای آنها برقرار بود ، امروز در اندیشه آبادانی و عزت و پویایی غیاثکلا ، دلسوزانه و عاشقانه اعتلا و رشد روستا را دنبال نموده و بی وقفه هر روز طرحی نو درانداخته و شوری نو برپا می‌کنند . 

اما بپذیریم که زمانه و اقتضائات آن کاملاً فرق کرده و عوض شده است . امروزه اجرای هر ایده‌ای که موجد رشد و توسعه مادی و فرهنگی روستا باشد نیازمند پول و بودجه است و عملاً بدون پول امکان دستیابی به اهداف و برنامه‌ها فراهم نخواهد گردید .

و خوب میدانیم که پول فقط در اختیار دو نسل از پدران قدیمی‌تر و قدیمی روستا میباشد که در شرائط کنونی بدلیل صعوبت اوضاع و مشکلات جورواجور و تنگدستی ، در بذل مال ، روحیه گذشته را ندارند و چندان همپای طرحها و ایده‌های جوانان روستا (یعنی فرزندانشان) پای به عرصه نمی‌گذارند . البته هستند اعاظم و بزرگانی از این روستا که از دارایی و ثروت سرشارند و برای آتیه‌ی فرزندان خویش نیز اموالی چشمگیر اندوخته‌اند ، ولی از بیم آنکه در رقابت و مسابقه‌ی نامحسوس و ناپیدای تکاثر عقب بمانند ، مسئولیت خویش در قبال فرزندان و جوانان و آیندگان موطن و خاکشان را فراموش کرده‌اند و صرفاً وقف فرزند و خانواده‌ی خود شده‌اند . و حتّی در این رهگذر ، نسبت به علقه و خواست قلبی فرزندان و خانواده‌ی خویش که بر محور عشق به غیاثکلا و اعتلای آن میگردد ، غفلت نموده و علیرغم میل عشیره‌ی خود ، بجای سرمایه‌گذاری برای شکوفایی غیاثکلا ، فقط و فقط بابت بهتر شدن وضعیت فعلی و آتی فرزندان خویش هزینه و سرمایه‌گذاری می‌نمایند .

و باز البته از حق نگذریم ، درست است که پدران پولدار غیاثکلا بهنگام دادن پول برای اجرای یک پروژه و یا ایجاد یک طرح فرهنگی و رفاهی ، هزار و یک دلیل و بهانه می‌آورند و آنقدر آسمون ریسمون می‌بافند که طرف را از اجرای طرح و پروژه پشیمان می‌کنند . اما  همین متمولین روستا برای برپایی مراسم سرور ازدواج و یا مجالس عزای ارتحال منسوبین و نیز ضیافتهای دوستانه و سفرهای زیارتی و گشتها و پیک‌نیکهای تفریحی خویش و یا حتی فراتر برای دادن نذری و اطعام ایام سوگواری محبوبین اعتقادی و دادن هدایا و رونماهای خودنمایانه‌ی خانوادگی و فامیلی ، بجای چک و چانه زدن ، مشتاقانه دسته چک خود را در آورده و مبلغی قابل توجه از موجودی حساب بانکی بخشش می‌نمایند .

این امر حکایت از آن دارد که پدران غیاثکلا آنقدرها هم درگیر خود نشده‌اند و هنوز هم برای فراتر از خود نیز آمادگی خرج کردن و دست و دلبازی را دارند . و این خود فی ذاته بسیار خوب و ستودنی است . ولیکن اکثریت ایشان از اهداء مال برای توسعه و زیبایی موطن خود (غیاثکلا) شور و شوق لازم و کافی از خود بروز نمی‌دهند .             

شاید دلیلش این باشد که به وضعیت کنونی روستا قانع بوده و بابت نیازها و حوائج حال و آینده ی آن دغدغه‌ای ندارند . شاید به قول معروف آردهاشان را بیخته‌اند و الکهاشان را آویخته‌اند و دیگر روستا و آینده‌ی آن برای‌شان اهمیت ندارد .

ولی نه ، هرگز نه ، ابداً نه ،

مطمئن باشیم که ( پدران ، بزرگان ، متمولین ، فرهیختگان ، و چهره های شاخص) این روستا هرچند درغیاثکلا اقامت ندارند و درشهرهای دیگر سکنی دارند و لیکن عشقشان غیاثکلا است و جهت اعتلا و شکوفایی و رشد آن دغدغه‌ی کافی دارند و اکنون که مدیریت و اداره غیاثکلا بدست جوانان پر انگیزه و خلاق روستا میباشد به فراخور نیازی که این جوانان برای اجرای یادواره شهداء و تاسیس نماد و تمثال آنها در میدان اصلی غیاثکلا دارند بودجه شایسته‌ای فراهم خواهند نمود .

و با این عمل خویش به فرزندان و جوانان خویش خواهند آموخت تا کمی از خرجهای تفریحی و تجملاتی و غیر ضرور خود بکاهند و آنرا برای فعال نمودن کانون فرهنگی و هنری احرار غیاثکلا صرف نموده تا قاطبه جوانان ساکن روستا که محروم از امکانات رایانه‌ای و اینترنت و همچنین محروم از مراکز پژوهشی و آموزشی و هنری میباشند ، بتوانند نیاز خود را از طریق کانون احرار مرتفع نمایند .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.