سایت روستای غیاثکلا

سایت روستای غیاثکلا

پایگاه اینترنتی روستای غیاثکلا دابو از توابع آمل - مازندران
سایت روستای غیاثکلا

سایت روستای غیاثکلا

پایگاه اینترنتی روستای غیاثکلا دابو از توابع آمل - مازندران

سوگواری هفته اول محرم 92 در غیاثکلا

شش روز از محرم گذشته و هنوز هستند افرادی از اهالی غیاثکلا که توفیق حضور در روستا را نیافته‌اند و روز شماری می‌کنند تا با استفاده از تعطیلات تاسوعا و عاشورا در کنار هم محلی‌های خود به عزاداری برای سالار شهیدان بپردازند . هرجند اینجانب تاسوعا و عاشورای امسال را محروم از حضور در غیاثکلا هستم ولیکن بهمانگونه که از ابتدای محرم دل و جانم با عزاداران غیاثکلا بود و چگونگی حضور و اجرای برنامه‌ها را رصد میکردم ، بدون تردید در آن ایام نیز از راه دور طی شرکت در مراسم سوگواری عزاداران شهر مهاجران ، خاطره عزاداری هم محلیهای غیاثکلایی را زنده خواهم نمود . و اگر بهمانگونه که فرزندم شمس‌الدّین و آقای ابراهیم غیاثی گزارش و تصاویر مربوط به این شش روز عزاداری را فراهم و ارسال نموده و سبب ایجاد این نوشتار شدند ، امیدوارم بتوانم تصاویر و گزارشی از آن ایام نیز حاصل نمایم تا بلکه سابقه‌ای جدیدتر از سوگواری عاشورایی مردم غیاثکلا در این فضای مجازی ثبت و ضبط نمایم . البته امید و آرزو داشتم که هر شب یکی از نویسندگان وبلاگ غیاثکلا رپرتاژی از عزاداری مردم غیاثکلا تهیه و در وبلاگ پیاده نماید ، تا بلکه این اقدام  پیش‌درآمدی برای تهیه گزارش از مراسم یادبود شهدای غیاثکلا و زیارکلا ، که در پنج‌شنبه چهاردهم آذر ماه در مسجد احرار غیاثکلا برگزار میشود ، باشد . از آنجا که در سال جاری دوتن از شهدای غیاثکلا ( شهید جمال‌الدین غیاثی و شهید سیداحمد کریمیان) به درجه‌ی سرداری ارتقاء یافته‌اند لذا غیاثکلا افتخار میزبانی مراسم یادبود باشکوهی برای 9 تن شهید این دو روستا ، خواهد داشت . البته امیدوارم بزرگان محل با بذل مال جهت تامین مخارج این مراسم که 15 میلیون تومان برآورد شده است همچون گذشته ایفای نقش نموده و در ثواب آن سهیم باشند و نیز جوانان محل با مجاهدت و تلاش جسمی و همکاری فکری جهت برپایی هرچه باشکوهتر این مراسم کوشا باشند .       
پس از ذکر مقدمه و ابلاغ خبر فوق ، گزارش مختصری از عزاداری مردم غیاثکلا در هفته اول محرم تقدیم مینمایم .
همانطور که مستحضرید مراسم سوگواری ایام محرم ، هرساله در غیاثکلا با سبک و سیاق مخصوص به خویش برپا میشود . البته چارچوب و فهرست کلی برنامه‌ها در اکثر روستاهای مازندران یکسان و مشابه است ولیکن تقدم و تاخر برنامه‌ها باعث  میشود تا تفاوتهای شکلی در نحوه عزاداریهای روستاها در مقایسه باهم بوجود آید . با اینحال اصولا چینش اجرای برنامه‌ها در غیاثکلا هرساله یکسان و یکنواخت است . بدین ترتیب که گروه خاص و معدودی از غیاثکلایی‌ها ، عزاداری خویش را هر روز صبح در کسوت آشپری و تدارکات آغاز مینمایند . گروه آشپز با حضور در آشپزخانه و گروه تدارکات با عزیمت به آمل و تهیه مایحتاج برای طبخ غذا ، در سوگواری امام حسین مشارکت می‌نمایند . و همچنین همین دو گروه پس از نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت آیت‌اله غیاثی ، در کنار سایر احاد اهالی که عزاداری‌شان از همین نماز آغاز میشود ، فصل جدیدی از سوگواری را از طریق توزیع و سرو شام به ظهور میرسانند .


http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2808.JPG

و هستند گروههای دیگری که پس از نماز جماعت با شرکت در مراسم موعظه و روضه و و مداحی و اطعام و سینه‌زنی تا ساعت 12 شب به عزاداری مشغولند . بدین ترتیب که بلافاصله بعد از اقامه نماز جماعت در مسجد احرار جمعیت به تکیه مجاور مسجد نقل مکان نموده و تقریباً هر کس با گروه دوستانه خویش ، در مکانهای تقریباً مشخص و از قبل تعیین شده جلوس کرده و از منبر و روضه‌ی آیت‌اله‌غیاثی که بمدت 45 دقیقه منعقد میباشد استفاده مینمایند .

http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2838.jpg
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2846.JPG

بلافاصله پس از وعظ و روضه‌خوانی ، سفره شام و توزیع آن توسط جوانان غیور غیاثکلا که اکثراً عضو هیئت زنجیرزنی و سینه‌زنی میباشند گسترده و اطعام صورت می‌پذیرد  سپس مداحان پیشکسوت حاج رمضان علیزاده و حاج آقاحسین غیاثی در داخل تکیه به مداحی پرداخته و مختصری سینه‌زنی برای حضار داخل تکیه که شام میل فرموده‌اند اجراء می‌نمایند . تا در این فاصله جوانان خدمتگزاری که  دست اندرکار سرو و توزیع غذا در مراسم اطعام بودند ، بتوانند خود غذا صرف نموده و ظروف را شستشو نمایند .
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2927.JPGhttp://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2907.JPG

مداحی در داخل تکیه تا آنجا ادامه دارد که خدمات‌رسانی جوانان زحمتکش که ضمناً تشکل هیأت زنجیرزنی غیاثکلا نیز توسط این گروه میباشد ، تمام شود . آنگاه همین جوانان تلاشگر در حالیکه از مشقت خدمتگزاری خسته و کوفته میباشند ، به محوطه میدانگاهی بیرون تکیه رفته و در کنار طبّالان استقرار یافته و ابتدا جمله سوزناک حسینم وای حسینم وای را دم میگیرند تا اجتماع مردم داخل تکیه به محوطه بیرون تکیه راهی شوند . و آنگاه عاشقانه بمدت 3 ساعت زنجیر‌زنی مینمایند . سردسته و میاندار زنجیرزنان برادر هابیل حسین‌زاده (مشهور به قابیل) میباشد .

http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2935.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2953.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2961.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2962.JPG

بهنگام زنجیرزنی جوانان ، سایر اهالی عزادار روستا که در مجلس وعظ و روضه و مداحی داخل تکیه شرکت داشته بودند در این هنگام گرداگرد زنجیرزنان از هر چهار سو ایستاده و ضمن نظاره به زنجیرزنی جوانان ، سینه میزنند .
شایان ذکر است که مرثیه‌خوانی برای مراسم زنجیرزنی ، بیشتر توسط جوانانی اجراء میشود که درحقیقت مرثیه خوانی را تحت رهنمود مداحان پیکسوت روستا همچون  (حاج رمضان علیزاده و حاج آقاحسین غیاثی ) مشق مینمایند .

http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2957.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2975.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2959.JPG

و البته در لابلای مرثیه‌خوانی جوانان بطور یک در میان ، مداحان و مرثیه خوانان قدیمی و باسابقه مانند حاج علی خانی(جال) و کربلایی عقیل قاسمی و حاج رسول غیاثی نیز به مرثیه‌خوانی میپردازند .

http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_3001.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2942.JPG

و در نهایت ذکر مصیبتی توسط حاج آقاحسین غیاثی به میان آمده و سرانجام با ذکر دعا و سلام مراسم زنجیرزنی پایان مییابد .

برای دیدن عکسهای بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمائید .
   

http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2802.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2790.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2809.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2805.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2811.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2845.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2840.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2844.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2901.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2917.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2936.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2966.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2968.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2979.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2993.JPG
http://mshgh1986.persiangig.com/image/IMG_2994.JPG

    

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.