سایت روستای غیاثکلا

سایت روستای غیاثکلا

پایگاه اینترنتی روستای غیاثکلا دابو از توابع آمل - مازندران
سایت روستای غیاثکلا

سایت روستای غیاثکلا

پایگاه اینترنتی روستای غیاثکلا دابو از توابع آمل - مازندران

نظام تحصیلی سپاه دانش در غیاثکلا

درسال 1342 (شمسی ) با اجرای اصل ششم انقلاب سفید ، اوّلین سپاهی دانش به خاک غیاثکلا پای گذاشت . در همانزمان علاوه بر تحصیلکردگان (علوم حوزوی و قدیمه و جدیده) موصوفه در نوشتارقبلی ، عدّه‌ای دیگر از کودکان و نوجوانان این روستا ، نزد ملا‌اسماعیل کوهی مستقر در زیارکلا مشغول تحصیل علوم قدیمه (عم جزو ، قرآن ، خزائن ، جوهری ) بودند .

بالغ بر سه سال میشد که از میرزا ابراهیم و تدریس‌اش درفضای زیر "سقّانفارمصیّب‌دایقلی" خبری نبود . و متولّدین 1328 تا 1333 که شاگردان وی بودند اکنون (سال 1342) درآمل  تحصیل مینمودند .

اگرچه تحصیلات جدیده تحت نظام آموزشی سپاهی‌‌دانش ، بسیاری از متولّدین 1334 تا 1336 را به صحنه دبستان کشاند . لیکن مکتب‌خانه ملااسماعیل ازرونق نیفتاد وکودکان 5 و 6 ساله در آن مکتبخانه به آموزش علوم قدیمه مشغول بودند . و حتّی مابین سالهای 1347 تا 1349 بدلیل ایجاد وقفه و تعطیلی موقّّت ناشی ازعدم اعزام سپاهی دانش به غیاثکلا ، این مکتب خانه برای متولّدین 1338 تا 1342 بسیار فعّالتر نیز شد .

اوّلین نفری که بعنوان آموزگارسپاه دانشی به غیاثکلا وارد شد آقای علی نیکپور اهل اجبارکلا بود و چون هنوز دبستان و مدرسه‌ای دراین روستا تأسیس نشده بود لذا در مکان تکیه ، کلاس برقرار میگردید و متولدین 1335 تا 1337 درآن تحصیل مینمودند .

نیکپور درمنزل آقای صادق‌علی تقی‌زاده سکونت داشت و در مدّت دو سالی که خدمت سربازی خویش را طی مینمود ، مقدّمات ساخت مدرسه را در مکان فعلی ، فراهم نمود .

اولین گروهی که با سپاه دانش نیکپورتحصیل نمودند عبارتند از :

( محمّدآقا خرسندی(غیاثی) – عبدالعلی تقی‌زاده – عباسعلی‌علیزاده و.....)

بعد از نیکپور فردی بنام "جوان نورس" اهل آذربایجان به تدریس پرداخت

و درمنزل مرحوم حسن محمدی سکونت یافت .

 در دورۀ او با تکمیل شدن مدرسه ، کلاس درس به آنجا منتقل شد .  و تبعاً محل سکونت آموزگاران نیز درمحلّ دبستان تعیین گردید . پس از ایشان همشهری و همزبانش داریوش علیپور سوّمین آموزگارسپاه دانشی این روستا بود وچون مابین او و یکی از اهالی من بنام حاج مرادمحمّدی(جالوی)، بدلیل تمکین نشدن تقاضای اسب از طرف داریوش ، مشاجره صورت گرفت و منتهی به محاکم انتظامی شد لذا روستای غیاثکلا بمدّت دو سال از داشتن سپاه دانش محروم بود و محصّلین و مشمولین تحصیل ناگزیر بودند در مدارس دیوکلا (قائمیه فعلی) و جالیکلا  حضور یابند .

در سال تحصیلی 49-48 یکی ازاهالی این غیاثکلا بنام زین‌العابدین قاسمی(غیاثی) موفق به اخذ دیپلم از قم گردید و بمنظور انجام خدمت نظام چون متأهل و دارای فرزند بود ، بعنوان نیروی سپاه دانش به زادگاه خویش اعزام شد .و با ورود ایشان ، مدرسۀ این روستا مجددأ فعّال گردید .
پس از مرحوم زین‌العابدین قاسم‍ی ، فردی ازخطّۀ قوچان بنام آقای برزنونی تدریس درسالهای 1351 و1352 را بر عهده داشت درسال تحصیلی 53-52 آقای جلالی نیز با وی همراه میشود .
از آن سال به بعد مدرسه غیاثکلا ، هرساله برخوردار از دو معلّم سپاه دانش میشود .

بدین گونه که آقای جلالی (زادۀ کوهستان مازندران) سال اوّل خدمت خویش را همزمان با سال دوّم خدمت آقای برزنونی و سال دوّم خدمت خویش (54-53 ) را همزمان با سال اوّل از خدمت سپاه دانش جدید آقای صفایی ، گذراند .

معمولأ یکنفر کلاس اوّل ودوّم و نفر دیگر کلاس سوّم وچهارم را تدریس میکردند و مدرسۀ روستا دارای کلاس پنجم نبود زیرا با تغییر نظام آموزشی کشور در سال 1352 دوره ابتدایی تا کلاس پنجم تعیین شد و امتحان ثلث آخر آن بصورت نهایی برگزارمیگردید . بنابراین مدارسی که توسط سپاه دانش تدریس میشدند چون صلاحیّت برگزاری امتحان نداشتند ، دارای پایۀ پنجم ابتدایی نیز نبودند .

آقای صفایی ، اهل تبریز و بسیارمتدیّن ومذهبی بود . تا آنجا‌که در سال تحصیلی 55-54 شاگردان مدرسه و اهالی روستا ، شاهد آموزش  نماز  و اقامه نماز جماعت توسط وی در مسجد غیاثکلا بودند .

در سال تحصیلی 56-55  آقای رحمانی (اهل تهران) به آقای صفایی ملحق شد و یکسال پس از رفتن آقای صفایی به تنهایی تدریس مینمود تا اینکه با پیروزی انقلاب در سال 1357 و دگرگونی حکومت ازسلطنتی به جمهوری ، نظام آموزشی سپاه دانش نیز بکلّی ملغی و معدوم  گردید .

شایان توجه است که بدانیم در سال 1357 ( یعنی زمان فروپاشی نظام آموزشی سپاه دانش )  اوّلین تحصیلکردگان این نظام آموزشی درغیاثکلا ، مفتخر به اخذ مدرک دیپلم شده بودند .  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.