سایت روستای غیاثکلا

سایت روستای غیاثکلا

پایگاه اینترنتی روستای غیاثکلا دابو از توابع آمل - مازندران
سایت روستای غیاثکلا

سایت روستای غیاثکلا

پایگاه اینترنتی روستای غیاثکلا دابو از توابع آمل - مازندران

خانه بهداشت غیاثکلا

تا کنون در نقل سوابق و خاطرات روستای غیاثکلا ، سرگذشت اهالی روستا و بعضی اماکن مهم و اصلی روستا ( مانند مسجد و حسینیه و مدرسه و آرامگاه ) که بطور مستقیم در زندگی و بقاء اهالی روستا نقش دارد تبیین شد . و اینک در این نوشتار نیز به شرح یکی از اماکن کلیدی و با اهمیت دیگر که تضمین کننده سلامت و تندرستی اهالی است میپردازیم .

از آنجا که متن ذیل از کتابچه "سلامت و شهر نشینی"  شبکه بهداشت شهرستان آمل (مرکز بهداشتی و درمانی کمانگر کلا دابو ) اقتباس شده است لذا از سبک و سیاق نوشتارهای قبلی پیروی نشده است و وصف‌حال خانه بهداشت روستای غیاثکلا بدانگونه که بهورز محترم آن خانه ( جناب آقای حبیب‌اله رمضانی ) ارائه نموده‌اند ، به استحضار خوانندگان میرسد .

توجه : نوشته و تصاویر توسط بهورز محترم روستا حبیب اله رمضانی تهیه ارسال شده است



خانه بهداشت شهید سیف‌الله نوری‌زاده غیاثکلا دابو شعبه‌ای از مرکز بهداشتی درمانی کمانگرکلا و تحت پوشش شبکه بهداشت شهرستان آمل میباشد که در دوم خرداد 1378 افتتاح گردیده است  . این خانه بهداشت 3 کیلومتر با مرکز بهداشتی درمانی کمانگرکلا و 25 کیلومتر با مرکز بهداشت شهرستان آمل فاصله دارد و در حال حاضر به 245 خانوار از ساکنین دو روستای غیاثکلا و زیارکلا که جمعا 800 نفر میباشند ، سرویس و خدمات ارائه مینماید .



مساحت کل زمین 450  متر و مساحت بنای خانه‌بهداشت 60 متر میباشد . بدیهی است اگر بهنگام تاسیس بنای خانه‌بهداشت علاوه بر کمکهای مردمی ، از طرف اعتبارات عمومی کشور وجهی تخصیص مییافت ، وسعت بنا با مقیاس بیشتر  ساخته میشد تا امروز گنجایش کافی برای پذیرش بیماران داشته باشد و برای خدمات‌رسانی بیشتر ، کمبود فضا احساس نشود .

معادل 350  متر از زمین خانه‌بهداشت فعلی ، طی سالهای‌قبل‌از 1350 شمسی ، متعلّق به کارخانه شالیکوبی بود که مالکین آن (مرحوم حاج علیجان جالوی– مرحوم آیت الله محمدعلی جالوی – حاج مصطفی جالوی - حاج حسین آزادوار ) آنرا بمنظور دائرشدن خانه‌بهداشت ، اهداء نمودند و حدود 100 متر نیز با کمکهای مالی اهالی روستا غیاثکلا خریداری و به زمین اهدائی فوق‌الذکر ضمیمه گشت  .

در حال حاضر این خانه توسط یک بهورز بومی طرح 16 (متولد 1349 دارای مدرک‌دیپلم با 15 سال سابقه‌کار)  بنام  آقای‌حبیب‌الله رمضانی ، مدیریت میشود . 



سرکار خانم سرور تبخال بهورز بومی طرح 18 (متولد 1360 دارای مدرک دیپلم  با 10 سال سابقه‌کار ) در اداره این خانه همکاری مینماید . ( سمت راست عکس ، خانم تبخال و سمت چپ کارشناس مامائی مرکز بهداشتی درمانی کمانگرکلا سر کارخانم معصومه قاسمی )



پزشکان معالج  این خانه ، از طرف مرکز بهداشتی درمانی کمانگرکلا تامین میشوند . آقای دکتر بهزاد نورمحمدی  در حالیکه  ریاست مرکز بهداشتی درمانی کمانگرکلا را عهده‌دار میباشند  ، جهت طبابت در این خانه نیز اهتمام وافر دارند .



طی سالها فعّالیت بهداشتی و درمانی که در این خانه بر قرار میباشد خوشبختانه با پیگیریهای متصدیان آن ، این خانه مجهز به امکانات و وسائلی شده است که زمینه را برای سرویس‌دهی و خدمات‌رسانی هر چه بهتر  وشایسته‌تر فراهم نموده است . در نوشتار بعدی ، به توضیح انواع تجهیزات موجود در خانه بهداشت پرداخته خواهد شد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.